NICHE PARFEMI:Mirisno putovanje u neistražene teritorije
Niche parfemi predstavljaju poseban segment u parfemskoj industriji – autentičnu i ekskluzivnu riznicu mirisnih kreacija koja osigurava jedinstvena olfaktorna iskustva.




Pre nego što su očaravajuća privlačnost Tom Ford Tobacco Vanille mirisa i senzualna snaga Versace Erosa, te opojni šarm Paco Rabanne 1 Million parfemske vode krasili globalnu scenu, postojao je svet autentičnih i čistih parfema. Ove izuzetne kompozicije bile su zamisao iskusnih zanatlija, pojedinaca koji su, za razliku od mejnstrim etiketa slavnih, posvetili svoj zanat stvaranju očaravajućih mirisa koji su prevazilazili trendove i vreme. Reč je o zasebnoj mirisnoj kategoriji – niche parfemima.
UMETNOST U BOČICI
Niche mirisi otelotvoruju viziju i umetnički izraz parfimera, koji je slobodan da eksperimentiše i stvara jedinstvena, nekonvencionalna mirisna iskustva.


Među najpoznatije niche brendove ubrajaju se Byerdo, Maison Margeila (Replica), Le Labo, Jo Malon London, Maison Francis Kurkidijan, Montale i Basttile.


Montale je čuvena niche parfemska kuća koju je osnovao Pierre Montale u Parizu 2003. godine. Ovi mirisi prave se isključivo od visokokvalitetnih prirodnih materijala, što ih čini veoma intenzivnim i postojanim. Posebno mesto u Montale kolekciji zauzimaju parfemi napravljeni od ouda ili drveta agar – kraljevskog sastojka, koji na Istoku važi za afrodizijak. Budući su oud, kao i njegovi ekstratkti veoma skupi, čak skuplji i od zlata, nazivaju se još i tečnim zlatom ili drvom bogova.
DRUGAČIJI OD DRUGIH, ALI PO ČEMU?
Po onome što ih definiše…
KREATIVNOST, ORIGINALNOST I JEDINSTVENOST
Koriste nekonvencionalne mirisne note koje se retko nalaze u parfemima masovne proizvodnje, što osigurava poseban karakter svakoj niche kompoziciji. Parfimeri i parfemske kuće koje stoje iza ovih mirisa obično imaju više kreativne slobode da eksperimentišu sa neobičnim notama, akordima i sastojcima, što rezultira autentičnim formulama. Nesputani korporativnim smernicama ili fokus grupama, niche parfimeri mogu da oslobode svoju maštu, pomerajući granice i istražujući inovativne kombinacije mirisnih sastojaka.


VISOK KVALITET SASTOJAKA
Niche parfemi često koriste vrhunske, izuzetno kvalitetne, egzotične sastojke poreklom iz celog sveta i prirodne esencije, što ih razlikuje od sintetičkih komponenti, često zastupljenih u parfemima masovne proizvodnje. To može rezultirati dubljim, složenijim i slojevitim kompozicijama. Ove izuzetne sirovine mogu biti preskupe ili nepraktične za mirise na masovnom tržištu, ali dodaju bogatstvo i složenost niche kreacijama. Shodno tome, nichemirisi mogu izazvati osećaj misterije, prenoseći svoje nosioce u daleke zemlje ili oživljavajući uspomene kroz svoje sofisticirane formule.


EKSKLUZIVNOST
Niche parfemi često koriste vrhunske, izuzetno kvalitetne, egzotične sastojke poreklom iz celog sveta i prirodne esencije, što ih razlikuje od sintetičkih komponenti, često zastupljenih u parfemima masovne proizvodnje. To može rezultirati dubljim, složenijim i slojevitim kompozicijama. Ove izuzetne sirovine mogu biti preskupe ili nepraktične za mirise na masovnom tržištu, ali dodaju bogatstvo i složenost niche kreacijama. Shodno tome, nichemirisi mogu izazvati osećaj misterije, prenoseći svoje nosioce u daleke zemlje ili oživljavajući uspomene kroz svoje sofisticirane formule.
MINIMALISTIČKI DIZAJN
Sveden dizajn niche parfema ukazuje na namerno odstupanje od ekstravagancije i masovne privlačnosti mejnstrim mirisa. Prihvatajući jednostavnost, niche brendovi fokusiraju se na suštinu samog mirisa umesto da se oslanjaju na blistavo pakovanje ili marketinške trikove.


EKSKLUZINOST KAO POSEBAN PEČAT
Šta još doprinosi ovoj osobenosti?
● Niche mirisi proizvode se u manjim količinama.
● Nema ih u masovnoj prodaji (ograničen raspon prodaje). Mogu se pronaći u specijalizovanim buticima ili onlajn prodavnicama. U fokusu nije kvanitiet, već kvalitet, što ih čini neuhvatljivim i poželjnim blagom za ljubitelje mirisa.
● Obično su skuplji od mirisa masovne proizvodnje zbog boljeg kvaliteta, prirodnih ili ređih sastojaka koji se koriste, te manje obimne proizvodnje, pa predstavljaju prestiž.
● Nedostatak masovnog reklamiranja i odsustvo zaštitnih lica pomaže u održavanju njihove ekskluzivnosti i često doprinosi percepciji veće vrednosti. Svest o niche parfemima obično se prenosi „od usta do usta“.
● Jedna od osnovnih karakteristika niche parfemskih kuća, u poređenju sa mirisima koje proizvode couture i dizajnerske kuće, jeste da oni kreiranje mirisa prepuštaju parfimerima unutar svoje parfemske kuće, a ne trećim licima.


Bastille je još jedan francuski brend niche mirisa, koji za kreiranje svojih kompozicija koristi isključivo prirodne, sirove, najfinije sastojke, otkrivajući njihovu kompletnu listu. Takođe, njihovo pakovanje napravljeno je od održivih materijala, koji se mogu reciklirati.
A OTKADA SEŽE NICHE PRIČA?
Niche mirisi postali su popularni krajem 20. i početkom 21. veka. Usled zasićenja tržišta komercijalnim, dizajnerskim parfemima, ljudi su se sve više okretali unikatnim, jedinstvenim mirisima. Ovi mirisi omogućili su pojedincima da izraze svoju ličnost, stil i preferencije na autentičniji način.
Prva niche parfimerija – L'Artisan Parfumeur – osnovana je 1976. godine, a druga – Aedes de Venustas – 1995. godine u Njujorku.


Međutim, nakon decenije opadanja potražnje za dizajnerskim mirisima, tokom 2010-ih, međunarodni luksuzni konglomerati počeli su da kupuju brojne niche parfemske kuće, te šire njihovu distribuciju.
The Estée Lauder Companies Inc. prvi je zakoračio u sektor niche mirisa 1999. godine, kupivši britanski brend Jo Malone London. Osnivačica Jo Malon ostala je na poziciji kreativne direktorke do 2006. godine, kada je formirala novi brend niche mirisnih kompozicija – Jo Loves.
Nakon toga, isti konglomerat kupio je 2014. godine još dva niche brenda – Parfums Frédéric Malle i Le Labo, te 2016. godine By Kilian.
Godine 2016. L'Oréal je pod svoje okrilje uzeo i Atelier Cologne, a godinu dana kasnije, 2017. LHMV (Moët Hennessy Louis Vuitton, francuski holding i konglomerat specijalizovan za proizvodnju luksuzne robe sa sedištem u Parizu) preuzeo je vlasništvo nad brendom Maison Francis Kurkdjian.
Ove promene iskomplikovale su koncept niche parfemske industrije, jer su mnogi niche mirisi postali široko dostupni i sveprisutni kao i dizajnerski parfemi. Bez obzira na to, veliki konglomerati zadržali su ostale principe ekskluzivnosti niche parfemskih linija.
NICHE VS DIZAJNERSKI MIRISI
Uspeh parfemskih kuća koje proizvode niche mirise nije prošao ispod radara dizajnerskih brendova. U svom odgovoru, mnogi su lansirali ekskluzivnije, tzv. private linije parfema, kao što su Tom Ford Private Blend, Armani Privé, Dior Collection Privée, Les Exclusifs de Chanel…
kako bi uhvatili suštinu ekskluzivnosti i zadržali svoje lojalne kupce.


Čak i pored svih niche mirisa na tržištu, dizajnerske kuće kreiranjem ekskluzivnih linija iznedrili su neke od najkultnijiji mirisa svih vremena, kao što su Dior Oud Ispahan i Tom Ford Tuscan Leather.
Sve u svemu, privlačnost niche mirisa nije samo u njihovoj sposobnosti da izazovu emocije i pričaju priče, već i u zajednici koju neguju – zajednici koja ceni umetnost, zanatstvo i strast.